Friday, December 6, 2013

Travelog Indonesia : Trip to Jogjakarta (Day 2)(PART 2)

Kawasan ni banyak hotel jadi senang jer nak cari hotel ni..berderet jer macam rumah teres..sebelah menyebelah..

Setelah sampai kat airport Jogjakarta.. selesai ja cek imigresin..hmm..kami terus cari teksi uols..kuar - kuar ja..ramai dah yang offer tuk naik teksi mereka.. Akhirnya.. kami naik Avanza ke Hotel tempat kami menginap.. Hotel Grage Ramayana..Book melalui Agoda jer.pakai Debit Card. tambang teksi dari airport ke hotel IDR 40k..Hotel ni letaknye kat Malioboro.. satu tempat yang famous bagi pelancong.. macam - macam jual kat street ni.. n memang happening.. cuma.. sesak je r....Tips kat sini..hati - hati berjalan..dan duit bagus simpan tempat yang selamat....

Suasana sepanjang perjalanan ke hotel

Macet @ Jem satu - satunya senario yang biasa kat Indonesia.. paling banyak Motosikal...

Sampai je kat hotel terus cek in.. dorang speaking r bahasa dorang.. yang kami cakap malaysia.. boleh tah anjuga..faham r..dari dorang speak jawa asli..matai..hahaha..kitaorang menginap kat bilik superior je.. kemudahan hotel ni lengkap..siap ambik ngan breakfast sekali tuk esok pagi.. Tips kat sini...masa cek in tu uols tanya r semua kemudahan yang ada kat hotel ni..takut tak lengkap kan.. paling penting password internet wifi..hehehe..senang nak berhubung dengan yang tersayang kat Malaysia melalui Facebook atau Wassap....mudah kan.Lepas jer masuk bilik mandi dan sewaktu dengannya..cek jam..hmm..waktu malaysia dah jam 8.00 malam..kat sini baru jam 7.00 malam..Ohh.. Tips kat sini.. waktu kat indonesia lewat 1 jam dari Malaysia uols.. jadi jangan heran kalu kat sana masih lagi terang..paling mudah kalu tak nak ubah waktu kat jam tangan..ubah kat HP..jadi uols tak r terkejar - kejar nanti..selepas berehat dan mempersiapkan diri, kitaorang pun jalan - jalan sambil cari makanan kat Malioboro Street.. sangat happening.. dari peniaga yang menjual pelbagai jenis barangan kat kedai sehingga coridor kedai dan tepi jalan , penunggang beca dan kereta kuda pun ada yang bawa pelancong jalan - jalan kat Jogjakarta ni....kat sini first time la aku makan kat restoren McD yang ada Nasi.. kat Malaysia..tak da uols.. indonesia lain..semua mealnye mesti ada Nasi..makan jer r,..yang penting halal ..

Menu kat MCD.. anggaran dalam IDR 20k - 30k untuk meal yang lengkap bagi kami..Murah uols.Taste pun sedap..

Setelah menjamu selera di MCD, kami pusing - pusing kat Mall nye ..hmm. lebih kurang macam malaysia jugak cuma harga jauh lebih murah..Then..jam 8 gitu kitaorang gerak menuju ke hotel.. sambil tengok - tengok peniaga tepi jalan menjual barangan mereka..hmm..macam - macam ada, dari kraftangan, baju,kasut, sandal, handbag, lukisan, alat muzik, n macam - macam lagi la..Nak juga beli..tapi memandangkan trip cik Myiesha ke bandung n Jakarta lagi..hmm..berat ooi nak beli banyak - banyak..so cik myiesha beli key chain jer..small and nice..senang nak angkat..harga 4 bungkus key chain  IDR 100K

Nasi Goreng Grage

Jus Jambu yang nyaman..

Sampai hotel..lapar r pulak..Jadi kami pun order makanan lagi.. nasi goreng grage sama jus jambu..hmm..nyaman..jus nye memang pure..asli.Harganya IDR 50k... So lepas makan, tidur esok Cik myiesha memulakan pengembaraan melawat Candi Borobudor, Candi Praban dan Gunung Merapi..

Bekpes yang menyelerakan...

Suasana pagi di Jogjakarta dari tingkap bilik hotel

ramai lagi tourist lain..

Key Chain Kreatif..

Pengembaraan pertama mengikut perancangan asal kami melawat 3 tempat. Candi Borubudur, Candi Praban dan Gunung Merapi..dan meneruskan perjalanan menaiki kereta api ke Bandung pada sebelah malamnya.. Jadi tips kat sini.. Uols nak mengembara kena guna teksi kan..So , uols minta kat lobby hotel perkhidmatan teksi..Pihak hotel call teksi dan terus ambil kami kat Hotel.. Harga IDR 400k selama 8 jam.. Jadi uols bole la bagitau kat  supir tu kat mana uols nak pegi..Nama pemandu teksi kami Pak Yanto..Kat sini ada pelbagai jenis teksi..ada yang betul - betul rupa teksi ada yang pakai avanza, suzuki dan kereta - kereta antarabangsa yang lain.. cuma aku tak nampak pun jenama Proton..huhuhu..

Stasium Kereta Api Jogjakarta

Tiket Kereta Api Turangga

Perjalanan ke Candi

Tempat ambil tiket dan tempat makan

Jadi tempat pertama kami tuju ialah Stasium Kereta Api..sebab nak bertolak malam kan ..So beli siap - siap..takut tertinggal kereta api...tiket bagi perjalanan ke Bandung 310k setiap seorang...Then baru kami bergerak ke destinasi yang ingin dilawati.First ...Candi Borobudur.. perjalanan mengambil masa 1 jam setengah.. jauh juga..sepanjang perjalanan banyak sawah padi..dan pertanian yang lain.memang subur tanah kat sini..mungkin kesan daripada lahar gunung berapi.. sampai kat candi kami beli tiket.. masuk parking bayar 5k..tiket masuk 190k seorang .. Namun, Pak Yanto tak suru kami beli tiket kat Candi.. Dia yang urus sendiri dan ambil kat satu tempat sebelum sampai Candi.Katanya lagi cepat.Total harga tiket bagi dua candi 720 k..So , pasal tiket melawat Candi tu Pak Yanto dah uruskan..tinggal kami masuk ja..

Air Mineral Free ..

Pose depan Candi..

baca dulu ...

Nun Jauh Di sana..

Ukiran kreatif..

Sampai ja Candi Brobudur.. terus ambik gambar..hmm..ramai juga orang..bukan setakat orang malaysia, jepun, orang putih ..dan orang indonesia pun ramai..Paling best bila naik tangga candi tu..hmm..penat juga..bukan tinggi sangat pun..mungkin lama tak mendaki..hehehe..tapi view kat atas memang cantik..banyak juga aku ambil gambar..kenangan..lepas round ..turun la kat bawah..hmm..yang ni pulak kena serbu dengan para peniaga yang menjual barang - barang kraftgan, baju dan sebagainya.. Tips kat sini.. if uols tak nak beli barang mereka,,just angkat tangan dan ucaplah terima kasih dengan cara yang bagus..dan jalan terus.. klu uols nak beli.. maka tawarlah dengan harga yang sesuai.. jangan uols layan semua tapi tak beli....,..gerenti sampai uols masuk ke kereta dia kejar..huhuhu...so berhati - hati..cuma kat sini aku tak merasa pakai kain batik ,.sebab selalunya tourist akan pakai batik sebelum naik candi..ini kerana, kami sampai tu lepas hujan..jadi dorang tak bagi..just suru naik terus jer..:-(

Berehat dan makan sebelum ke Candi Prabanan..
Set lengkap dan mesti ada keropok..satu yang wajib dalam menu di Indonesia
 Suasana restoren yang cantik...

Perjalanan seterusnya ke Candi Prabanan.. memakan masa  1 jam 30 minit..Harga tiket 170 k seorang. Parking kereta 5k...sampai kat sini..sama juga aktiviti kami..ambil gambar..cuma kat sini ada satu Candi tu namanya Shiva.kena masuk pakai helmet.. takut jatuh batu - batu tu,.tapi canti kat sini banyak yang runtuh akibat kesan gunung berapi pada tahun 2010..so candi yang lain masih dalam pembinaan..selesai berjalan.. shoping sikit beli tshirt , baju batik dan baju tidur.. setelah tu kami bergerak keluar dari candi tuk makan sebelum pulang ke Jogjakarta dan malamnya menaiki kereta api ke Bandung..Makan kat Restoren Orang Utan.. dalam 200k..makanan pun sedap..dengan hiasan ala Jawa.. then bertolak pulang..

Tiket masuk..
Semua aku nak pose...

Tourist la katakan ..

Ni gaya model kain batik...

Baca dulu sebelum masuk

Candi Paling Besar antara semua candi kat sini.. Candi Shiva..Ni kena pakai topi keselamatan ..Setiap pelancong diberi masa 15 minit je..sebab ramai nak masuk ambik gambar..besar juga Candi ni..

Perjalanan menaiki kereta api pada jam 11.37 malam..Naik kereta api Turangga.. Harga tiket  310k seorang. ambil yang eksekutif sebab ada aircond dan tak la uols bersesak - sesak ngan penumpang lain..perjalanan ke Bandung selama 7 jam.. sampai kat Bandung jam 7 pagi..

Bergambar kat salah satu candi di Candi Prabanan..

Di sekitar candi ada muzik Jawa..so sepanjang mengelilingi kawasan candi memang muzik tu sentiasa ada..terhibur la juga sambil jalan - jalan di kawasan ni sebelum keluar..

Ada macam winter sonata ka..hahaha..
 Muzium pun ada..masuk gratis k..tak yah bayar..free..

Nak tengok rusa pun bole..bagi makan pun bole..aku just nak ambil gambar jer..

Engkek - engkek..

Pose waktu pagi sebelum bertolak melawat candi..

Tiket Candi Borobudur..
 Makan dan rehat di hotel  dulu sebelum jalan ke Bandung ... Steak Ayam...
 Nasi Goreng Grage..

Jus Apple dan Jus Lobak

Keadaan di stasium pada waktu malam.. Kami naik beca jer dari hotel ke sini..dekat je..

Keadaan kelas Eksekutif dalam kereta api Turangga

Muka penat...
 kereta api baru sampai..

Bye .. bye Jogjakarta..

Destinasi Seterusnya BANDUNG...

Jari Jari Yang Bersuara said...

salam cik misya.. naik teksi dari airport tu teksi mana ye? saya pun nak gi april ni.. survey kereta sewa kat yogyes depa cas idr utk pickup dari airport ke hotel dan tonton purawisata tu idr350,000..

tiket masuk candi tu, utk orang indonesia dpt harga murah.. pak yanto tu tipu le agaknya sebab kaunter tiket sebelum candi tu kalau x silap saya kaunter untuk local.. org luar kena beli kat international.. untung atas angin le pak yanto.. :)

Myiesha said...

ok r tu jari - jari bersuara.. cuti - cuti indonesia. Depa tau yang kami ni bukan orang sana. untung atas angin r dia. Jari - jari bersuara boleh naik unser. Turun dari flight banyak teksi kami pilih unser

Jati Wijaya said...

Assalamualaikum wr wb.

Sebelumnya saya mohon maaf jika Tuan/ Puan/ Abang/ Akak kurang berkenan. Salam perkenalan nama saya Jati dari Ganesha Jogja Tour & Travel. Kami adalah perusahaan pelanjongan khususnya dalam pakej pelancongan Jogja. Bilamana tuan/puan, abang/akak hendak melancong kat Jogja sila bole kol / whatsapp saya. Insya Allah saya bagi quotation menarik dengan harga yang berpatutan.

Kami bole bagi harga yang berpatutan dengan pelayanan maksimal kerana semua kami handle langsung dari Jogja. Jika tuan/puan, abang/akak hendak melawat ke Jogja jangan sungkan whatsapp saya +628985101301 atau kol +62 85104919010. Tanya2 dulu tidak mengapa.. 

Selain pakej pelancongan Jogja kami juga melayani paket pelancongan luar kota seperti Solo, Dieng, Bali, Lombok, Bromo, Karimunjawa dan lain-lain. Ada juga sewa kereta / van / minibus dengan harga yang berpatutan. Harga bole kami sesuaikan dengan bajet Tuan/ Puan/ Abang/ Akak sekalian.

Berikut contoh pakej pelancongan dari kami:

Jogja 4D3N Tour + Goa Pindul, Indrayanti (FULL BOARD / ALL IN)

1st day (pusat kerajinan gerabah Kasongan, Parangtritis beach, Pusat kerajinan kulit Manding)

11.15-11.45 airport
19.00-19.30 go to local resto
19.30-20.00 dinner
20.00-20.30 drop hotel

2nd day (Borobudur, Lava tour merapi using jeep, chocolate Tugu / monggo, Masjid mataram kotagede (bole diganti dengan pusat kerajinan batik), Pusat kerajinan perak kotagede)

08.00-09.30 go to borobudur
18.00-18.30 menuju local resto
18.30-19.00 dinner
19.00-20.00 drop hotel

3rd day (Kraton, Tamansari, Goa pindul, Indrayanti beach, Bukit bintang)

08.30-09.00 go to kraton
18.00-19.00 bukit bintang
19.00-19.30 dinner @bukit bintang
19.30-20.30 drop hotel

4th day (drop airport, bole mampir tempat oleh2)
tba c/out hotel
tba drop airport

Price start from: RM 482

All package types include:
• Private Car AC (Toyota Avanza / Grand Livina for 2-6 pax, isuzu elf 11 seats for 7-11 pax, isuzu elf 16/17 seats for 12-16 pax, medium bus 31-33 seats for 17-33 pax, bigbus 44-54 seats for more than 33 pax)
• Hotels 3 nights *2/*3/*4 (+breakfast)
• Driver
• Driver Meals
• Parking fees
• Tour guide
• Entrance ticket’s stated in itinerary
• Dinner and lunch based itinerary
• Documentation (by request)

Exclude:
• Airport taxes
• Personal expences (laundry, pulsa, shopping dll)
• Additional menu for dinner / lunch (if included)
• Driver, driver’s assistant, guide tips (optional)

Note:
Harga dapat berubah sewaktu-waktu
Harga tidak berlaku bagi high season

Banyak lagi pakej yang lain seperti Jogja + Solo, Jogja + Dieng, Jogja + Semarang dan lain2. Sila jangan sungkan kol saya di +6285104919010 / whatsapp saya di +628985101301 (FREE). Atas perhatiannya kami ucapkan banyak2 terimakasih.