Wednesday, April 13, 2011

Good Choice Vs Bad Choice...!

Alahai...canteknya c Marimar ni...But, cerita aku kali ni bukan pasal marimar..Tapi Choice,...Paham jugak korang kan tentang Choice ni..Macam juga cerita Marimar..dia pun mencari Pilihan yang betul untuk dirinya..Cerita ni aku suka..so sekarang aku cerita pasal aku pulak....

Hmm..Hati kecil ini sering berkata bahawa aku hidup didunia ini sudah lama...Semakin lama aku hidup semakin banyak ujian yang datang ,,...(T-T).Aku akui..aku sama seperti manusia yang lain, punya akal dan minda yang dikurniakan Allah untuk membuat keputusan.Namun, setiap kali ujian itu datang, kadangkala aku payah untuk memilih atau membuat pilihan.. Sudah pasti, uols pernah menghadapi situasi seperti aku..Lantaklah, korang hidup style camna, tapi gerenti kena uji punya...Dari kaya, miskin, hina dan dina...Aisyemen..berfalisifat pulak..Stop..!..

Ada kala hati ini kita ni berbelah bagi memilih satu antara dua..Hehehe..Uols mesti faham punya..mesti pernah dijadi dalam hidup uols sama ada lelaki mahupun pempuan .Tak kisahlah cerita nya tu bertemakan apa...LOVE STORY ka, NAK JADI KAYA ka, NAK PAKAI KETA BARU ka..dan sebagainya..memang diuji dalam membuat keputusan.Pada masa tu Uols mesti tersepit dan buntu untuk memikirkan jalan keluar. Tak tahu arah mana yang hendak dituju, apa yang harus dilakukan dan bagaimana caranya..Hmm..Jadi aku mo kasi tip la ni..Aku pun bukan juga selalu guna ni TIP..but bila dah terdesak guna jugak ni..Takkan nak biar kita terapung - apung sampai tak dapat satu keputusan yang MUKTAMAD dalam MENENTUKAN HALA TUJU HIDUP KITA..

  1. Fikir baik buruknya kita apabila kita membuat satu keputusan..Ni kira macam uols buat kajian la..mana uols nak pilih..yang ini ka atau keputusan lain..Uols mesti kaji baik buruknya jika uols buat pilihan ni dan keputusan uols ambil disamping menilai perasaan orang lain or melibatkan persekitaran uols..Example yang dipahami akal korang: kalu kita memilih Si A dan Si B, kita kaji dulu kebaikan dan kelemahan mereka berdua,.baru wat keputusan.

  2. Sudah yang step 1 kita buat, kita tanya pandangan orang lain..Mungkin uols tak berkenan ngan pandangan aku ni.but aku rasa patut juga tanya..Yelah, kita hanya punya mata , 1 akal dan 1 hati..Kalu kita berkongsi buat fikiran ngan orang lain sekurang -kurangnya kita dapat membuat keputusan yang tepat dan dapat meminimumkan keraguan kita dalam membuat keputusan tersebut...Takut tersalah pilih...Alamat dapat JERUNG nanti..Naya..Contohnya..Ibu Bapa kita, Kawan Rapat dan yang korang rasa percaya dan bole bagi buah fikiran ..bukan bagi idea jahaman..

  3. Kita minta tolong sama Tuhan..Hmm..Yang ni uols mesti faham..Dalam islam sendiri juga mengatakan jika semua benda ni berlegar - legar dalam diri uols dan benar - benar uols BUNTU...? Ya, Kepada dia kita mengadu.Allah SWT.Dia hanya memberikan petunjuk..Buat Solat Istikharah pada 2/3 malam untuk memohon petunjuk darinya..

Uols ,tu sajalah Tips dia ..sebarang penambahan dialu - alukan..semoga uols dan aku juga TIDAK salah DALAM MEMBUAT PILIHAN DAN KEPUTUSAN ..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Semua benda dalam Blog ini adalah Hak Milik azdemahwaty.blogspot.com (c)