Thursday, February 3, 2011

6 Tips menghindari Bad Breath

Aku nak ucapkan Happy Chinese New Year kepada kaum Cina and semua masyarakat yang meraikannya.Gong Xi Gong Xi...Tahun Arnab .Mana Angpow Aku ?…Hehehe… Entry aku kali ni sangat simple..GIGI..bukan ape..masa cuti ni. Nak wat entry simple mimple.. Straight to da point * Aku suka tengok artis – artis kita senyum.Bukan apa, klu dorang senyum..gigi putih bersih..(^-^).Macam, Lisa Surihani..Dato CT.Bienda.Misha Omar etc. Aku ni suka tengok gigi orang..(T-T). “Senyum tak perlu kata apa – apa”.But u all nak tau, klu takat gigi cantik je tak cukup..nafas pun kena jaga.

Nafas berbau..eii..aku, kamu dan semua memang mengalami masalah ini.Sama ada kita sedari atau tidak, nafas berbau ini menjadikan seseorang itu kurang berkeyakinan untuk berhadapan dengan orang lain.a.k.a memalukan.Walhal, ada juga antaranya tidak segan silu bercerita ja..but.tahan ati ja..bau macam longkang..Aku kat sini bukan nak mengutuk atau sewaktu dengannya..cuma aku ingin berkongsi

6 Tips Penjagaan Gigi dan menghilangkan “Bad Breath.

  1. Menurut Kajian Pakar Pergigian Amerika Syarikat, amalan memakan yogurt merupakan cara yang praktikal bagi menghilangkan nafas berbau. Anda harus makan karbohidrat rendah lemak atau yogurt bebas gula dua kali sehari selama enam minggu.Kandungan bacteria di dalam Yogurt mampu membunuh bacteria di dalam mulut anda yang menjadi punca nafas berbau.
  2. Langkah kedua ni, aku sure..berbaloi – baloi.sebab aku pengemarnya..Minum air yang banyak.Minum air sekurang – kurangnya 8 gelas sehari untuk mengelakkan mulut menjadi kering . Ini kerana, ketika mulut kering nafas akan berbau..so, rajin – rajin la minum air mineral tu yer.
  3. Ada orang kisah sangat pasal gigi mereka dan asal ja lepas makan mesti nak berus gigi.Perangai sebegini bukanlah pelik sangat pun, but langkah ni juga mampu menghilangkan nafas berbau. But, antara kita yang disyorkan oleh Doktor GIGI memberus gigi dua kali sehari bukan..Yang pastinye, jangan lupa berus lidah anda sekali semasa memberus gigi .OK.(tambahan pakailah Listerine )..wangi terus..
  4. Flossing juga akan membantu anda menyingkirkan bau mulut anda. Sisa makanan yang melekat diantara gigi anda akan bertukar menjadi plak dan bakteria. Dengan flossing, anda akan boleh mendapatkan mereka dari antara gigi anda. Jadi, pastikan anda floss setiap hari untuk membantu menjaga nafas anda daripada berbau.
  5. Amalkan makan buah – buahan.
  6. Lastly, klu masalah semakin teruk..jangan segan silu jumpa Doktor GIGI..(^-^)..

5 comments:

Manji Tan said...

Good...hopefully our society will free from halitosis as it is extremely unpleasant

EZATUL HANI said...

nice ni

Myiesha said...

yup...semoga bermanafaat buat semua..ada penambahan..tambah aje..(^-^)

aisyahms said...

hehe..dayang aku mau tambah satu lg..kunyah bunga cengkih untuk nafas dan mulut tidak berbau hehehe..

Myiesha said...

tq icah...cara tradisional gitu.(^-^)

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Semua benda dalam Blog ini adalah Hak Milik azdemahwaty.blogspot.com (c)