Monday, March 21, 2011

Kenapa Aku Masih Solo?

Hmm..di sekolah hari ni aku kena tanya soalan cepu emas la dari Guru Besar aku...

"Bila mo kawin cikgu..lama suda ko single ni..ko nda ada calon ka..saya kasi cari.."Guru Besar

"Ohh ,, cikgu..belum ketemu calon yang sesuai..."Aku kata.

"Bah, kalu gitu cepat - cepat la..jangan tunggu lama - lama" Guru Besar

"Yela Bos...kalu ada jodoh takkan kemana" Aku kata.

Terdetik di hatiku,..kenapa selalu orang di sekelilingku bertanyakan persoalan sedemikian..adakah dorang risau melihat keadaan ku..aku ok ba..masih waras lagi...namun..pada usia ku...hmm.mak bapa aku tak bising pun...kekadang terfikir kenapa la orang lain tak nak kat aku..hahaha..persoalan bodoh, pelbagai jenis benda dalam kepala otak ni,,aku ni tak cukup sifat ker..atau tak cantek,berharta or sebagainya..kenapa dorang takut kat aku..hahaha..takut..or aku jual mahal ka..cuma aku terfikir satu benda...

Jodoh pertemuan di tangan Tuhan..aku percaya padanya kalu nak dipaksa pun kalu bukan jodoh camna juga..Jodoh ni kalu dikira bagaikan jambatan ..Kalu jambatan tu singkat..maka cepatlah jodohnya..kalu jambatan tu panjang makan lambatlah jodohnya...Semua orang mau yang terbaik dalam hidupnya..begitulah juga aku..Mo kata aku memilih..tidak.Aku nda memilih. semuanya terletak di tangan Allah S.W.T dan diterima oleh keluargaku...

Aku akui aku sebagai manusia biasa ni selalu tersilap mentafsir kehidupan ini..Aku selalu sangka akan bahagia bila mendapat yang ni..Namun , sangkaan aku meleset..

Hakikatnya bila keinginan aku itu tinggi mengunung untuk mendapatkannya , ia juga mendatangkan masalah buat diri ku...Aku faham..fitrah semula jadi ciptaan yang kata semua benda kat dunia pasti ada baik dan buruknya..seperti juga bahagia ada juga dukanya..terpulang pada kita menilai sama ada mahukannya atau sebaliknya..

Aku andaikan disini seperti kita punya keta besar...Aku pakai juga..Orang lihat cantik ja dari luar..wah..bergaya...ada class..Namun..bila dah rosak..maintainence tinggi..banding keta kancil..huhuhu..walaupun kebaikannya banyak seperti boleh jalan jauh.., bawa ke hutan, jalan balak..keburukkannya ongkos pun kena banyak bila dah rosak..so samalah juga dengan jodoh ni..korang faham jugalah.takkan aku nak paksakan..jika ada alhamdulilah..aku bersyukur padamu....

Aku bukan untuk menidakkan takdir..namun, jika jodoh dah sampai takkan kemana..Kata iluvislam, berkahwin itu adalah sempadan dari ketidaksempurnaan insan kepada kesempurnaan insan bagi yang mengetahui rahsia - rahsianya.jika dah sampai, jemputlah ia dan bukalah lorong untuknya supaya mudah...kadangkala Allah sembunyikan matahari, Dia datangkan petir dan kilat..kita menangis dan tertanya - tanya, kemana menghilangnya sinar, rupa - rupanya Allah nak hadiahkan kita pelangi..huhuhu..(-_-)

So, kehadiran Mr.Right yang dinantikan tu sudah ditentukan oleh Allah S.W.T sejak dari Alam Luh Mahfuz lagi, sesungguhnya dia mengatur bila kita bakal bertemu, bertunang dan diijabkabulkan..

yang penting aku positifkan diri..buat sesuatu yang memajukan diriku..chayok..lah tahzan..

Salam sayang dari Myiesha Miya wat uols yang support My Blog.. My Journey will never be stop..

3 comments:

ceksumolek's said...

sama laa.. dis year 25.. ramai dok bertanya-tanya.. tambah2 bila kwn2 anak nak masuk 2-3.. adehh.. jodoh belom sampai lagi.. tu je jawapan yg dapat bagi..

Myiesha said...

yela..buat - buat tak dengar ja la.sabar ja la.yang penting kita happy ..:)

Magfizd Decibel said...

tp...bl owg tua tny pd kite....pe jwpan kite lak?

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Semua benda dalam Blog ini adalah Hak Milik azdemahwaty.blogspot.com (c)